Het zijn spannende tijden voor iedereen die betrokken is bij het leren van medewerkers. Naarmate generatieve AI mainstream wordt, wordt het leren steeds belangrijker mogelijkheden voor het schrijven van inhoud lijken eindeloos. Coole inhoudstools garanderen echter geen succesvolle leerresultaten. Waar moeten organisaties in de toekomst rekening mee houden? Voordat we naar de toekomst kijken, even kort terugspoelen…
Weet je nog Eliza – een van de allereerste chatbots? Ik herinner me nog levendig dat ik eind jaren zeventig met haar communiceerde op de computer van mijn vader toen ik een meisje was. Toen begon mijn vader te werken als computerprogrammeur, dus ik kwam regelmatig in aanraking met softwareprogrammering en vroege digitale games zoals Eliza. In mijn jonge geest leek ze briljant, boeiend en magisch.
Maar mijn hemel, wat zijn Eliza en ik door de jaren heen veranderd en gegroeid! Nu is Eliza als de betovergrootmoeder van de nieuwste generatieve AI-toepassingen. Ondertussen ben ik een HR-professional geworden, gericht op het bouwen en transformeren van organisaties – inclusief groepen die verantwoordelijk zijn voor talentmanagement en leren.
AI op het werk: loopt u voorop?
Zoals velen hebben opgemerkt, vindt de verwerking van natuurlijke taal snel plaats het veranderen van de manier waarop we werken. Deze technologie is al zo wijdverbreid dat bedrijven, overheden en ethiekfilosofen dringend debatteren over de mogelijke effecten ervan op onze samenleving.
Net als internet, biotechnologie, stamceltherapieën en bitcoin is AI een ontwrichtende kracht. Het zorgt ervoor dat organisaties allerlei soorten bedrijfsactiviteiten fundamenteel opnieuw gaan definiëren. Maar het wordt veel sneller alomtegenwoordig dan eerdere doorbraken. Dat betekent dat degenen die voordeel willen halen uit AI zich niet kunnen veroorloven te wachten.
Dit is een kans voor degenen onder ons in mensgerichte functies om leiding te geven aan veranderingen door onze organisaties te helpen hun werk te heroverwegen en te profiteren van AI-gedreven innovatie. Vooral leerteams moeten vooraan in de rij staan.
Organisatieverandering en leren
Onlangs vroeg een klant mij om te helpen bij het transformeren van hun lerende organisatie. Het team was klein en zeer geïsoleerd, met traditionele ontwikkelings- en faciliterende rollen. Maar dit team en zijn leider zijn scherpzinnige, betrokken professionals. Ze wisten dus dat er verandering nodig was als ze hun bedrijf wilden helpen groeien en slagen.
Terwijl we manieren onderzochten om te verbeteren, werd het steeds duidelijker dat dit een kans was om de leerfunctie volledig opnieuw vorm te geven. Door gebruik te maken van recente AI-ontwikkelingen zou deze transformatie niet alleen tegemoet kunnen komen aan de leerbehoeften van bedrijven, maar ook een eeuwenoud organisatorisch probleem kunnen oplossen.
Uitdaging: Leerinhoud legt proceshiaten bloot
Onlangs sprak ik met een gefrustreerde instructieontwerper die moeite had om een sleutelterm te definiëren. “Iedereen met wie ik praat heeft een iets andere definitie, en dat verandert de leerinhoud. Bovendien is het proces zelf nog niet volledig gedefinieerd.”
Helaas komt deze klaagzang maar al te vaak voor onder leerteams in bedrijven. Bij het ontwikkelen van leerinhouden staan ze meestal vooraan en onderzoeken ze ongeteste workflows en beslissingstrajecten. Terwijl ze uitzoeken hoe deze processen samenkomen, ontdekken ze hiaten en verschillen.
Wanneer organisaties om een nieuw leerprogramma vragen, moeten de details van de onderliggende bedrijfsprocessen en inhoud vaak nog worden uitgewerkt. Dit betekent dat leerprofessionals een cruciale schakel worden in de procesdocumentatie. Soms komt de eerste communicatie die medewerkers over een verandering zien, voort uit een leerprogramma.
Dit is het probleem: werk wordt doorgaans gedefinieerd door meerdere functies: procesingenieurs, interne communicatie, HR en bedrijfseigenaren. Elke groep stelt inhoud op die aansluit bij hun specifieke behoeften, of het nu gaat om procesdocumentatie, beleid, procedures of training. Het coördineren van deze inhoud kan moeilijk zijn, omdat er meerdere handtekeningen nodig zijn en er verschillen in de berichtgeving kunnen ontstaan.
Elke verandering in een bestaand systeem of proces vereist ook dezelfde complexe coördinatie tussen meerdere groepen. Dit kan leiden tot bureaucratische knelpunten die vertragen transformatie.
Oplossing: coördinatie van leerinhouden
Om inhoudelijke verschillen en dubbel werk te voorkomen, kunnen organisaties waardevolle vaardigheden en hulpmiddelen benutten die beschikbaar zijn bij hun leerteams. Door te vertrouwen op AI en aangrenzende tools is het met name mogelijk om complete leerprogramma’s te ontwikkelen en tegelijkertijd gerelateerd beleid, procedures en communicatie-inhoud te creëren.
In dit nieuwe tijdperk van AI hebben we een voorsprong als nooit tevoren. Dit betekent dat de traditionele rol van instructieontwerper/leerconsulent kan samensmelten tot een multifunctionele bedrijfsspecialist die de leerstrategie op één lijn brengt met de gewenste organisatorische resultaten.
Leerconsulenten van de volgende generatie zullen de voortdurende technologische vooruitgang (zoals generatieve AI en simulatietools), waarbij de nadruk ligt op hoe en wanneer deze tools moeten worden toegepast om leerervaringen en bedrijfsresultaten te verbeteren. Bovendien zullen ze zich scherp moeten concentreren op het vertalen van de bedrijfsstrategie naar flexibele, adaptieve leeroplossingen.
Dit betekent dat ze ook potentiële hiaten en uitdagingen in het proces moeten anticiperen, herkennen en aanpakken. Idealiter zouden zij verantwoordelijk moeten zijn voor het creëren van fenomenale werknemerservaringen die een cultuur van leren en innovatie bevorderen.
Een succesvolle leerconsulent moet bekwaam zijn in het opbouwen van relaties, verandermanagement en het vertalen van bedrijfsstrategieën in meetbare leerresultaten. Bovendien zullen ze moeten weten hoe ze betekenisvolle gegevens moeten verzamelen, analyseren en interpreteren om de effectiviteit en waarde van hun programma’s te communiceren.
Uiteindelijk kan deze rol een centrale, strategische speler worden bij de bij- en omscholing van de beroepsbevolking.
Coördinatie op een hoger niveau: het Content Center
Hoewel openbaar beschikbare AI-tools nuttig zijn, zal de behoefte aan gecoördineerde, bedrijfsspecifieke kenniscreatie en -deling blijven bestaan. Dit is de reden waarom een speciaal contentcentrum een meetbaar verschil maakt als enige bron van bedrijfsprocesinformatie. HR- en leerleiders kunnen zij aan zij werken om van gecentraliseerde contentontwikkeling een organisatorische realiteit te maken.
Met dit soort gecentraliseerde functies kunt u ervoor zorgen dat de inhoud één keer wordt gemaakt en vervolgens opnieuw kan worden gebruikt waar deze nodig is. AI kan kerninhoud transformeren in leerprogrammering, beleid, procedures en interne communicatieproducten. Dit vereenvoudigt het proces van het coördineren van informatie aanzienlijk om er zeker van te zijn dat deze volledig, nauwkeurig en consistent is.
Een succesvol contentcentrum zal ervan afhangen AI-geletterdheid en competentie. Het kan worden bemand met een of meer professionals die ook bedreven zijn in het in kaart brengen van processen, het verbeteren van processen, het schrijven en ontwikkelen van duidelijke organisatorische informatie.
Het personeel van het inhoudscentrum moet verantwoordelijk zijn voor het personaliseren van AI-inhoud en het verfijnen ervan op nauwkeurigheid en menselijke toon, ongeacht of de bron bedrijfsspecifiek is of wordt gegenereerd door een externe AI-engine.
Dit soort centrum biedt meerdere voordelen:
- Lagere kosten – Het is niet nodig dat meerdere medewerkers in verschillende vormen over hetzelfde onderwerp schrijven. Dit zou de personeelsbehoefte in de loop van de tijd aanzienlijk moeten verminderen, of die middelen vrijmaken voor andere projecten.
- Verminderde duplicatie – Het is niet nodig om trainingsinhoud, procedures, communicatie en ander materiaal meerdere keren te schrijven en bewerken. Schrijf één keer en vertrouw op AI om diverse resultaten te ontwikkelen die zijn gebaseerd op gemeenschappelijke berichten. Een inhoudscentrum zou wellicht op het onderwerp gericht kunnen zijn. Het primaire doel moet echter zijn om de kerninhoud voor meerdere doeleinden te hergebruiken.
- Verhoogde consistentie – Omdat inhoud uit dezelfde bron wordt gegenereerd, zal de noodzaak om de consistentie te controleren verwaarloosbaar zijn.
Wat is de toekomst voor leerinhoud?
Zoals verwacht helpt mijn oude vriendin Eliza niet veel. Niet zo met moderne AI. De innovatie op het gebied van AI gaat razendsnel door. Het zorgt ervoor dat we terechte vragen stellen over hoe we leerinhoud efficiënter en effectiever kunnen creëren, en hoe we onze organisaties kunnen helpen beter gebruik te maken van wat we creëren.
Wij kunnen meer doen. Leerteams en HR kunnen voorop lopen in deze verandering. We moeten flexibel blijven in het definiëren van onze rollen en het herontwerpen van onze organisaties voor de toekomst van werk. Het is altijd werk in uitvoering.